adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Sabtu, 14 Mac 2015

Resepi Cakoi Mudah

Kadangkala hujung minggu malas nak masak sarapan beria-ia. Jemu pun ada makan nasi atau mee untuk sarapan. Kalau tak buat cucur atau penkek, saya akan buat cakoi sejak akhir-akhir ni. Dulu jadi tukang makan je setiap kali mak masak cakoi untuk sarapan. Tapi dek kerana Ameer suka yang amat sangat dengan maka menuntutlah ilmu resepi cakoi dari mak. Mudah sangat rupanya. Cuma masa kena ada lebih sikit sebab adunan perlu diperap sebelum disediakan untuk digoreng.



Bahan-bahan:
500 gram tepung gandum (lebih kurang 4 cawan)
1/2 peket yis kering (saya guna mauripan)
3 sudu besar gula
3 sudu besar susu pekat
3 sudu besar minyak masak (boleh juga guna minyak zaitun, asalkan bukan gamat hehehe)
1 sudu teh garam
Air secukupnya
Minyak untuk menggoreng



Cara penyediaan:
Adunkan semua bahan hingga sebati. Kemudian masukkan air sedikit demi sedikit sambil memguli sehingga adunan melekat-lekat tetapi tidak lembik. Perap sekurang-kurangnya sejam. Setelah diperap, sediakan tempat penyediaan dengan sedikit tepung untuk menguli. Canai lebih kurang ketebalan 1cm dan potong memangjang kira-kira 6cm.



Panaskan minyak yang banyak pada suhu sederhana panas. Pastikan minyak cukup panas untuk menggoreng. Tarik kedua hujung adunan yang telah dipotong dan masukkan ke dalam minyak yang cukup panas. Balik-balikkan dan angkat setelah warna keemasan. Ulang proses sehingga selesai dan hidangkan.



Biasanya saya makan cakoi bercicahkan sambal bilis. Kerap kali juga cakoi dibelah ditengah dan disapu mentega serta madu. Ada orang makan cakoi denga sri kaya. Kali ini saya makan dengan sambal sardin. Anak-anak saya suka makan begitu saja. Kalau diletakkan inti kacang pun enak juga.


posted from Bloggeroid

6 ulasan:

  1. Assalam..singgah sini tengok resepi cakoi..dan follow blog..
    Jemputlah bertandang ke blog saya dan kalau sudi follow2 le..hihi.

    http://awazans.blogspot.com/.

    BalasPadam
    Balasan
    1. insyaAllah saya singgah, terima kasih sudi bertandang...

      Padam
  2. ermm sedapp nya.weekend ni leh try.tq sis

    BalasPadam
  3. salam
    nak tanya
    kalo mlm ni kita uli
    pastu tinggalkan
    esok pg baru kita canai
    boleh ke
    ada baby susah nk tinggal ke dapur
    tq

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam, boleh, mak saya biasa uli tgh malam kemudian perap sampai pagi, esoknya pagi baru canai dan goreng.

      Padam

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...