adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Khamis, 15 Ogos 2013

Tanaman Ayah Saya #1



Kira-kira sebulan yang lalu, saya ada menceritakan tentang tanaman ayah saya di tepi rumah melalui catatan ini. Setelah sebulan kemudian, jelaslah kelihatan “kalian” ayah saya sebenarnya kobis yang kini subur. Gambar-gambar ini diambil dua hari sebelum 1 Syawal. Kobisnya kelihatan sangat subur dan menyelerakan walaupun belum membentuk jantung. Kalau kambing tengok ni mesti meleleh air liur.

Ayah saya juga telah alihkan beberapa pokok cili di antara kobis-kobisnya. Pokok-pokok cilinya sudah berbuah dengan lebat. Di antara kobis-kobisnya juga ayah saya tanah kesum, pudina, selasih Thai dan pegaga.  Di bahagian hujung sekali ayah saya tanam kangkung. Ayah saya telah gaulkan tinja kambing dan sebatian peatgrow pada batas ini. Setiap pagi ayah akan siram tanamannya. 


Di belakang dapur, kelihatan ada tiga pasu semaian dengan anak benih baru. Katanya dia baru menyemai kalian, sawi dan saderi. Terlupa pula nak ambil gambar semaian yang saya rasa mungkin berumur kurang seminggu kerana daun sebenar belum muncul. Kelmarin ayah saya telah pindahkan semaian-semaiannya ke batas tepi rumah. Tak sempat nak jenguk sebelum kembali ke Putraya. Harap saya tidak terlupa menjenguk tatkala pulang ke kampung minggu hadapan. Teruja melihat perkembangan tanaman ayah saya. 
posted from Bloggeroid

4 ulasan:

  1. Dear Wanie, what a lovely patch!! Kudos to your green thumb dad! What he has done so far is so amazing - very neat patch and healthy vegetables. It rained heavily last night at my place in PJ, hope it rained in Putrajaya also.... so today can take a rest... no need too water plants today hehe... Btw you have seen a goat eating cabbage before? This is new to me hehe... Cheers, Stephanie

    BalasPadam
  2. Dear Stephanie, I've never seen a goat eating cabbage neither and hoping not to see that at anytime in the future hehe last week it was raining every morning but turned very hot late in the evening... i try to water the plant at least once a day.

    BalasPadam
  3. Saya tengok pun air meleleh gak ni... kalah kambing kut...cantik sungguh batasnya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. batas kemas sebab tuannya dah pencen..banyaklah masa nak mengadapnya hehe

      Padam

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...