adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Rabu, 23 Januari 2013

"Extreme Makeover" Pokok Ros


Memandangkan musim hujan telah menunjukkan tanda-tanda akan berakhir, maka akan muncullah hari-hari mendatang yang panas. Musim panas adalah waktu yang sesuai untuk melaksanakan kerja-kerja pemangkasan pokok. Ini kerana bekas pangkasan tidak terdedah kepada kelembapan dan keadaan basah yang boleh menyebabkan bekas pangkasan tersebut rosak.



Pada Ahad yang lepas, saya dengan sepenuh hati tanpa belas kasihan telah memangkas pokok-pokok ros saya secara “extreme”. Inilah hasilnya. Saya harap dalam masa dua atau tiga minggu ini muncullah pucuk-pucuk muda yang baru.
Disebabkan musim panas akan bermula, maka saya terpaksalah merajinkan diri menyiram semua tanaman yang ada dua kali sehari. Pagi tadi saya telah membaja kesemua tanaman saya. Saya berazam agar saya akan terus membaja tanaman saya setiap dua minggu dan diselang selikan dengan semburan racun organik untuk menghalang kehadiran serangga dan kulat. Selain baja tahi ayam, saya akan turut selang selikan dengan semburan baja cecair. Harapan saya, catatan harian tentang tanaman saya di blog ini menaikkan semangat saya untuk terus berkebun dan rasa malu sendiri akan timbul kalau tidak bersungguh-sungguh sebab catatannya sentiasa ada. Hehehe…
posted from Bloggeroid

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...