adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Rabu, 16 Januari 2013

Sambal Sardin Berdaun Kunyit


Aik?! Gambar tin sardin pun nak “upload” ke? Eh, kalau orang minta saya letak, saya akan  letak hehehe. Perasan tak perbezaannya? Satu tin adalah ikan sardin dalam sos tomato. Manakala satu tin lagi ikan mackerel dalam sos tomato. Ikan sardin dikenali sebagai ikan selayang di sini manakala ikan mackerel adalah ikan kembung. Memang ada perbezaan dari segi rasanya. Kebiasaannya memang dapur kami jarang keputusan bekalan sardine. Bukan sebab “kuat” makan sardin, tapi kalau tetiba teringin tak ada pula bekalan, haru pula. Suami yang tersayang tu kalau dipesan untuk beli sardin dia sambar aje ape yang ada cap gambar ayam jantan tu. Bila saya perasan dia dah terbeli ikan mackerel, maka saya pun beritahu perbezaannya. Tapi saya rasa insiden tersilap beli ni akan berlaku  lagi pada masa hadapan.

Sekarang saya nak kongsi resepi Sambal Sardin Berdaun Kunyit. Alang-alang dah terbeli daun kunyit yang mahal di pasar, baik saya gunakannya sepenuhnya sebelum kering terus daunnya. Resepi ini saya belajar semasa berada dalam darjah 6. Macam biasa, kalau berkhemah, mesti sardin jadi menu utama. Cikgu yang bertugas menyelia aktiviti memasak menggunakan daun kunyit sebagai ganti asam keping. Saya lebih suka versi ini untuk mencicah sebab lebih tekstur dalam kuahnya. Kalau nak rasa bolehla cuba ya.

Bahan-bahan:
1 tin kecil sardin dalam sos tomato
6 ulas bawang kecil - dimayang
2 ulas bawang putih
Sehiris halia
5 tangkai cili kering – boleh kurangkan atau tambah
1 sudu sos cili
1 sudu sos tomato
Sehelai daun kunyit – dihiris halus
Cili padi hijau – dihiris
Sdikit minyak untuk menumis
1 tin air
Garam dan gula

Cara-cara :
  1. Kisar separuh bawang kecil, bawang putih, halia dan cili kering.
  2. Panaskan minyak dan tumis bahan yang telah dikisar sehingga naik bau.
  3. Curahkan isi sardin dan kuahnya. Tambahkan separuh tin air untuk cairkan kuah sedikit. Semasa merenih, hancurkan isi sardin kepada ketulan besar supaya senang nak mencicah. Kalau tidak mahu hancurkan pun tidak menjadi masalah.
  4. Masukkan sos tomato dan sos cili. Masukkan lebihan air jika mahu kuah yang lebih cair.
  5. Setelah merenih, masukkan cili padi hijau, lebihan bawang kecil dan daun kunyit. Perasakan dengan garam dan gula.
  6. Hidangkan dan enak juga dicicah roti kosong.
Resepi ini cukup untuk dua orang. Kadang-kadang saya makan dengan nasi panas dengan kicap aje. Hai, tengahari ni lapar pula rasanya.

Minta maaflah kalau sekarang kurang catatan pasal tanaman. Sekarang agak sibuk jadi kurang masa membelek tanaman. Tiap minggu saya keluar daerah bertugas. Sebelum bersalin ni, saya akan pulun habis-habisan selesaikan kerja di pejabat agar tidak membebankan rakan sekerja nanti. Alhamdulillah kesihatan mengizinkan saya untuk terus melaksanakan tanggungjawab kepada agama, bangsa dan negara. Tak lupa juga kepada keluarga tersayang.



posted from Bloggeroid

4 ulasan:

  1. thanks yer wanie..terasa lapar lak tgk sambla sardin niee..

    BalasPadam
    Balasan
    1. suami xde mlm ni..rase nak mkn nasi dgn sardin je mlm ni hehehe

      Padam
  2. yang ringkas gini boleh wat mkn nasi bertambah2...sy pun klu somi siap2 inform tak sempat mknkt umah..mmg masak ringkas2 gini..sardi, telur dadar, grg ikan bilis..mcm tu je

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu...makin byk makan kalau lauk simple mcm ni...bertambah-tambah pula tu

      Padam

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...