adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Khamis, 10 Januari 2013

Tergoda...


Tergoda saya dengan santapan ummuaidan tempoh hari. Budu dengan ulaman segar dari kebunnya. Saya sering teringin nak menghidangkan budu yang dicicah dengan ulaman. Tapi, suami saya tak makan budu. Jadi, kurang seronok sedikit kalau makan seorang. Kebetulan adik saya datang ke rumah malam tadi melawat anak-anak saudaranya yang dua orang itu. Dia agak gemar makan budu. Kami bukan orang Kelantan tapi gemarkan kepelbagaian makanan Malaysia.
Jadi, apa yang yang dipadankan dengan budu? Di rumah saya hanya ada sedikit sahaja budu dari botol kecil. Itupun lebihan dari budu yang sebahagiannya saya telah gunakan untuk bahan sambal budu nasi kerabu. Saya tuai kangkung saya yang halus batang dan daunnya walau usianya telah sebulan. Saya memang telah rancang untuk tuainya walau tak banyak. Kalau dibiarkan lebih lama, bimbang batang kangkung menjadi terlalu berserat hingga tidak enak lagi dimakan. Saya celur kangkung tanaman saya bersama-sama terung kecil yang saya beli dari pasar.

Selain kangkung, saya juga tuai dua pelepah daun sup untuk dibuat penyedap rasa dalam masakan ayam masak kicap saya dan cili padi untuk dimasukkan dalam budu saya. Tapi sayang, tiada perahan limau untuk menambahkan "umph" dalam budu. Walau apapun, puas hati saya dapat makan budu dicicah kangkung celur yang segar dari kebun sejemput.
posted from Bloggeroid

9 ulasan:

  1. Sungguh sedap nmpaknya ni wanie...saya suka cicah dengan kacang kelisa atau dgn timun yang kecik2 tu...memang abes 2 pinggan nasik..hehe..:D

    BalasPadam
    Balasan
    1. Banyak juga ulaman yang sedap dicicah budu..biasanya saya cicah dgn bendi celur, ulam raja dan daun serai kayu..bau budu pun da kecur air liur hehe

      Padam
  2. hehehe...kalo ngan kangkung celur, terung celur mahpun timun mmg bangkit selera gilerr.... tp kami tak makan ngan ayam..kurang masuk..biasanya ngan ikan atau telur rebus..

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul ikan panggang tawar atau ikan panggang garam kunyit tumbuk cili sikit..sumbat dlm ikan..uish harus esok mkn menu ni hehheh

      Padam
    2. Betul tu...mlm td ada juga ikan bakar tp x cukup untuk kami berempat. Jadi kena masak ayam untuk suami yang tak makan budu.

      Padam
  3. Sedapnye......kalau ada budu,tak kisah la cicah dengan ape jenis sayur pun sedap pada saya. Makan pulak dengan ikan bakar. mmmm~~~~

    BalasPadam
    Balasan
    1. Budu makan dgn nasi pns dan ikan bakar pun da cukup selera hehe

      Padam
  4. menu mcm ni boleh buat berat badan naik..tapi kita seimbangkan dgn berkebun..turun la balik berat hahahha..:D (saiko diri sendiri)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hehe..tp sejak pregnant ni sy memang susah naik berat badan. Nasib baik hahaha

      Padam

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...