adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Selasa, 1 Januari 2013

Kejutan dari Ros!


Hari ini tak keluar rumah langsung dari pagi. Dari pagi sibuk mengemas rumah yang ditinggalkan hampir seminggu. Lepas tengahari baru keluar rumah nak bawa Ameer pergi gunting rambutnya yang dah panjang. Sejak sampai di rumah malam tadi, masih belum sempat membelek bunga di laman. Tengahari tadi, sempat membelek pokok-pokok bunga. Terkejut saya apabila mendapati pokok ros dalam pasu kecil berbunga lagi. Dalam tempoh empat hari ditinggalkan masih sempat berbunga. Pokok ros dalam pasu besar dah menunjukkan kemunculan kudup-kudup bunga baru. Rajin betul pokok-pokok ros ni. Nampaknya selagi saya masih belun jemu, selagi itulah rakan-rakan terpaksa menatap pokok ros saya ini. Minta maaf ye, hehehe. Pokok-pokok ini juga pun makin galak mengeluarkan pucuk-pucuk baru. Sayang pula nak cantas. Tapi kalau tak cantas, tak merimbun pula. Tunggu dulula sebulan dua lagi baru cantas.


posted from Bloggeroid

2 ulasan:

  1. Saya dulu semasa kelas hortikultur hiasan, setiap 2 minggu sekali cantas agar pokok ros rimbun. Apa yang menariknya saya tak cantas guna gunting tetapi mencubit sahaja pucuk-pucuk yang ada. Ia bagi menggalakkan pokok berbunga.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setakat ini saya cubit-cubit aje dengan tangan..tapi x kerap sebab takut pokok stres...cantasan batang besar akan dibuat sakali sekala untuk bentukkan pokok...

      Padam

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...