adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Selasa, 10 September 2013

Berlakon Dalam Filem Arahan Diri Sendiri


Masing-masing terkejut tengok tajuknya. Ingat saya pengarah filem ke? Dalam catatan ini saya ingin kongsikan sedikit sedutan dari sesi ceramah bersama Prof. Dr. Muhaya dalam slot “Celik Mata & Jiwa” pada Konvensyen Bidadari 2013 yang lalu.

Sebelum bermula, minta seseorang untuk untuk baca pernyataan di bawah. 

Pejamkan mata anda dan tenangkan fikiran.
Di depan anda, ada sekeping papan pemotong.
Di tangan kanan anda ada sebilah pisau.
Di tangan kiri anda sebiji buah lemon.
Ambil pisau dan potong lemon itu kepada dua belah.

Sekarang buka mata anda.

Apakah warna papan pemotong anda?

Ada berapa segmen buah lemon anda?

Tidak ada satu perkataan pun di atas yang menyebut tentang warna papan pemotong waima bilangan segmen buah lemon itu. Imaginasi anda yang menentukannya. Setiap apa yang berlaku dalam kehidupan kita adalah di atas pilihan kita sendiri. 

Apa kata sebelum tidur, kita sediakan “storyboard” lakonan kita pada hari esok.

Mulakan dengan bagun pagi sebelum Subuh dan solat Subuh. Seterusnya lakarkan perjalanan cerita dalam imaginasi kita sendiri keseluruhan perjalanan hidup kita untuk hari esok. Pastikan setiap apa yang berlaku yang indah-indah dan baik-baik sahaja. Jika adalah masalah yang timbul, anggaplah ia sebagai cabaran, bukan masalah. Sudah tentu ada masa perkara yang tidak dijangka namun pastinya kita dapat tangani dengan tenang. 

“When life gives you a lemon, make lemonade”. Maksudnya, kita lihatlah setiap cabaran yang datang sebagai satu peluang untuk mengubahnya menjadi perkara yang mendatangkan kebaikan. 

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...