adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Selasa, 3 September 2013

Tomato Ceri Depan Rumah – Minggu 13

Selain ditanam di atas batas di kawasan belakang rumah, saya turut menamam tomato ceri dan tomato bulat di dalam pasu. Walau bagaimanapun hanya sepokok saja bagi setiap satu jenis ditanam dan diletakkan di bahagian hadapan rumah. Kawasan ini agak teduh pada sebelah pagi dan mula beransur menerima cahaya matahari sekitar tengahari hingga ke petang.

Pokok-pokok tomato ini ditanam dalam medium berkompos dan tanah dilitupi sepenuhnya dengan daun-daun kering. Ianya dipindahkan sepasu pada minggu ketujuh iaitu ketika pokok-pokok tomato di belakang rumah mulai berputik. Seminggu selepas di pindahkan, ianya mula berbunga namun tidak berputik. Pokok pula mula diserang bena putih sedangkan ini tidak berlaku bagi pokok-pokok di batas. Kebetulan pula saya terpaksa tinggalkan pokok tidak bersiram beberapa hari menyebabkan daun bergulung dan kekeringan di bahagian hujung.

Selepas mendapati bunga yang terhasil tidak berputik, saya tanam pokok selasih thai di dalam pasu letakkan betul-betul di bawah pokok tomato. Beberapa hari kemudian, kehdiran bena putih semakin berkurang. Apabila selasih mula berbunga, bunga-bunga tomato juga mula berputik. Nampaknya selasih memang teman terbaik untuk tomato. Saya hanya baja sekali sahaja pokok-pokok tomato di dalam pasu ini. Saya rasa saya patut bajanya setiap dua minggu namun tidak berkelapangan. Dengan adanya daun-daun kering yang menutupi permukaan medium tanaman, tiada rumpai tumbuh. Maka kuranglah persaingan untuk mendapatkan nutrient di dalam tanah. Cuma tanah perlu dipastikan tidak kering untuk elakkan kekeringan.

Sabtu lalu, saya mulakan pagi saya dengan bersarapan tomato ceri yang manis dari pokok yang ditanam dalam pasu ini. Tomato bulat masih belum berputik namun bunganya tidak gugur. Mungkin kali ini bunganya akan berputik setelah dibantu pendebungan dari serangga kecil yang terbang dari bunga selasih Thai.

6 ulasan:

  1. tomato ceri manis boleh buat hiasan kek tu...hehehe

    BalasPadam
  2. pokok tomato saya langsung x berbungga lagi, saya dah letak kan pokok selasih...mungkin kena letak baja...saya baru sekali baja..mungkin kurang nutrien...boleh shaje guna baja apa yer?tia..

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya pakai baja tinja ayam beli dari aeon big saja..

      Padam
  3. rajin berkebun n tntu gmbira dpt nikmati hasilnya...

    BalasPadam

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...