adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Rabu, 4 September 2013

Tomato Bulat Pecah – Minggu 13

Hujung minggu lalu, seperti biasa saya menjenguk kebun di belakang rumah. Tomato ceri di atas batas masih berbunga dan empat biji tomato ceri yang dan hampir ranum dipetik. Buahnya dicuci dan dimakan terus. Manis mengatasi rasa masamnya.

Sebiji tomato bulat juga sudah ranum dan dipetik. Buahnya disimpan dulu di dalam peti untuk disimpan bagi dijadikan bahan masakan. Disebabkan hujan lebat melanda Putrajaya pada setiap petang bermula minggu lalu, penghasilan buah tomato bulat saya kurang cantik bentuknya. Nampaknya terlalu banyak air diterima pokok tomto bulat saya. Buahnya pecah-pecah.

Untuk mengatasi perkara ini, pokok tomato perlu dipastikan kerap disiram jika cuaca terlalu kering. Terlalu banyak nutrient yang diterima juga boleh menyebabkan buah tomato terpecah. Perubahan cuaca yang ketara juga boleh menyebabkan buah terpecah. Walaupun penghasilan buah yang pecah merosakkan rupa buah, namun rasanya tidak terjejas. Perkara ini biasa terjadi bagi tomato yang ditanam di rumah. Ianya boleh dielakkan namun sukar kerana kita tidak dapat mengawal perubahan suhu atau cuaca secara semulajadi yang mendadak. Buah hijau yang mula terpecah juga boleh dituai dan dinikmati dengan memasaknya mengikut resepi yang betul.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...