adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Khamis, 5 September 2013

Selamat Dikari…


Selasa lepas saya tuai bendi emas sulung saya. Itupun ada satu sahaja. Saya juga tuai satu pelepah daun kari, dua biji tomato ceri dan sedikit bayam hijau. Asalnya bayam ini hidup tanpa dirancang. Saya ingatkan benih bayam organik yang saya beli di MAHA baru-baru sudah tidak bernas. Saya pun campaklah ia ke dalam pasu kompos saya. Tanpa disangka ia tumbuh dengan elok dan subur. Tapi kuantiti yang hidup agak sedikit. Saya goreng bayam tersebut dan dicampur dengan sedikit bayam merah yang dibeli. Bayam berkenaan elok tumbuh segar di tepmat teduh. Ada juga benih yang tersesat dalam pasu di tengah panas tapi pertumbuhannya kurang cantik dan daunnya kelihatan berserat. Tomato bulat yang ada dituai pada hari Isnin.

Melihat kepada tuaian yang ada, eloklah saya masak kari ikan pelaling mengikut resepi Kari Ikan Tenggiri Tanpa Santan Berhalba dengan memasukkan tomato dan bendi sebagai bahan tambahan. Tomato dan bendi memang sesuai untuk dimasak dalam kari ikan. Sepatutnya tomato menambahkan kemasaman kari tapi tomato saya manis. Asalkan tak merosakkan rasa sudahlah.

Sedapnya sampai lebihan karinya dipanaskan dan dimakan untuk sarapan di pejabat. Nasib baik rakan sebilik saya bercuti semalam. Jadi tak adalah yang menegur bau kari ikan yang semerbak itu. Tak malu betul saya ni. Sendiri tuai, sendiri, masak, sendiri makan, sendiri puji. Hehehe.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...