adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Rabu, 4 September 2013

Mulberi Bertunas – Minggu 2

Sebelas keratan mulberi yang saya semai minggu lepas telah mula bertunas sejaka beberapa hari yanglalu setelah menunggu dengan penuh debaran. Saya beli keratan mulberi ini sebanyak dua set dari Encik Iskandar. Sangka saya dua set itu dua keratan sahaja. Rupanya setiap set ada lima keratan. Jadi saya ada sepuluh keratan dengan tambahan satu keratan kecil percuma dari dari Encik Iskandar.

Ini kali kedua saya beli keratan semaian mulberi dari Encik Iskandar. Kali pertama semaiannya tidak menjadi kerana disemai ditempat teduh dan dibiar tiga hari selepas disiram kerana pulang ke kampung. Setelah dibuat sedikit kajian, rupa-rupanya semaian mulberi melalui keratan perlu didedahkan dengan cahaya matahari penuh barulah bertunas. Setelah dimaklumkan oleh Encik Iskandar bahawa pembelian saya telah diposkan pada hari Selasa 20 Ogos, saya tertunggu-tunggu kiriman sampai ke tangan saya keesokan harinya. Hari berganti hari, kiriman belum tiba sedangkan rekod penghantaran telah diterima. Saya bimbang keratan mulberi rosak dalam kiriman. Akhirnya saya terima kiriman itu pada 28 Ogos. Kelewatan penerimaan di pihak saya adalah kerana banyak tempat persinggah dari pusat mel ibu pejabat ini hinggalah ke ‘pigeon box’ peribadi saya.

Subuh 29 Ogos esoknya, saya pun mengalihkan dua pasu yang penuh dengan medium kompos ke halaman depan. Kawasan ini terima sinaran matahari pada kebanyakan masa dalam sehari. Saya cucuk semua keratan ke dalam dua pasu ini dengan penuh tawakal. Disiram secukupnya dan ditinggalkan. Setiap hari saya berdoa agar semaian kali ini tidak rosak dan menjadi.

Alhamdulillah kelmarin tunas-tunas mula keluar dari sebahagian besar keratan yang disemai. Apabila semaian sudah mula kukuh, saya akan alihkan setiap semaian ke pasu lebih besar. Sayang kalau nak dibuang. Mungkin ada juga saya akan alihkan ke pasu kecil dan semai di rumah ayah di kampung. Tak sabar rasanya nak menunggu masa pokok mulberi saya berbuah sulung. Saya belum pernah merasa buah mulberi.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...