adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Rabu, 5 Jun 2013

Resepi Berpantang : Kari Ikan Tenggiri Tanpa Santan Berhalba



Biasanya saya masak kari ikan letak santan. Biasa aje rasanya. Tapi bila terjumpa resepi kari ikan tanpa santan dalam Majalah Pa & Ma untuk menu berpantang, saya pun cubalah masak tengahari semalam. Saya tambahkan halba dalam masakan saya. Sedap betul kari ni. Tak malu sungguh saya ni. Masak sendiri, makan sendiri lepas tu puji sendiri pula. Hehehe. Inilah resepi kari ikan ini mengikut selera saya.

Bahan-bahan:
Sekeping ikan tenggiri
1/2 inci halia
1/2 inci kunyit hidup
2 ulas bawang kecil
Seulas bawang putih
Sebatang kulit kayu manis
Sekuntum bunga lawang
3 kuntum bunga cengkih
Setangkai daun kari
1 sudu teh halba
Asam jawa - saya guna 1 sudu teh pes asam jawa Adabi
2 sudu besar rempah kari ikan - dibancuh dengan sedikit air
Air
Garam
Minyak masak

Cara memasak:
Tumbuk/kisar halia, kunyit, bawang kecil dan bawang putih sehingga hancur. Tumis bahan kisar, bancuhan rempah kari dan rempah ratus lain sehingga naik bau bersama-sama daun kari. Setelah rempah naik minyak, masukkan air dan asam jawa. Setelah mendidih, masukkan ikan dan biarkan merenih sehingga ikan masak. Perasakan dengan garam. Biarkan merenih seketika dan hidangkan.

Sebagaimana kunyit dan halia, halba juga dapat membantu meningkatkan kualiti dan kuantiti susu ibu. Saya sukakan resepi ini. Sedap sungguh dan harum baunya. Saya masak lebih kari ini dan panaskannya untuk makan malam. Rasanya lebih enak setelah dipanaskan mungkin kerana rempahnya telah benar-benar mesra. Cubalah resepi enak ini.
posted from Bloggeroid

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...