adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Jumaat, 21 Jun 2013

Menanam Pegaga - 1 Minggu



Minggu lalu, saya telah minta suami saya belikan pegaga dari Pasar Tani. Dapatlah secekak dua dengan daun yang halus dan batang yang panjang. Tak pasti ianya disebabkan varietinya begitu atau pegaga yang dibeli tak cukup subur. Entahlah harga yang dibayar untuk pegaga tersebut. Daun dan batangnya sahaja saya jadikan bahan untuk kerabu dan nasi ulam. Akarnya saya simpan untuk disemai. Bukan kerana akarnya tidak boleh dimakan, tapi kerana saya malas nak mencuci bersih-bersih akarnya dari tanah.

Akar yang saya simpan saya rendamkan sekadar membasahi sebahagian akar sehingga 3 hari. Air rendamannya ditukar setiap hari. Apabila telah kelihatan munculnya pucuk-pucuk baru, saya semai akar pegaga dalam tanah yang subur dengan nutrien dari kompos. Semaian ini diletakkan di tempat redup dengan sedikit penerimaan cahaya matahari. Tanah dipastikan sentiasa lembab. Setelah 1 minggu, pucuk baru telahpun keluar kira-kira seinci. Saya hendak tunggu sehingga pegaga benar-benar lebat sebelum dituai sebagai ulaman segar.
posted from Bloggeroid

3 ulasan:

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...