adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Sabtu, 22 Jun 2013

Tomato Ceri Alamanda - 2 Minggu


Tomato ceri ini pun saya tak tahu dari varieti apa. Sebagai rujukan, saya namakan benih tomato ceri ini Tomato Ceri Alamanda sebab biji benihnya diambil segar dari tomato ceri yang saya dibeli dari Alamanda sebagai ramuan salad saya. Benih ini disemai pada hari yang sama dengan Tomato Alamanda saya. Umurnya 2 minggu dan telah dialihkan ke pasu individu sebahagian kecilnya. Sebahagian lagi disimpan sebagai benih simpanan. Batang pokoknya berwarna sedikit keunguan dan daunnya agak kecil berbanding daun Tomato Alamanda.

Ia mula tumbuh pada hari keempat selepas disemai dan saya telah letakkan di kawasan yang terima cahaya matahari separa setelah semaian berumur kira-kira 1 minggu. Setelah pasangan daun sebenar keluar, semaian dialih dengan menanam sebahagian besar batangnya. Ini bagi membolehkan semaian mengembangkan akarnya. Semaian disiram setiap pagi sekali sehari. Jika tanah terlalu lembap, dibimbangi semaian mati akibat akar lemas.


Benih semaian berumur 2 minggu sebelum dialih.


Benih semaian berumur 4 hari selepas hari semaian.

posted from Bloggeroid

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...