adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Rabu, 12 Jun 2013

Resepi Berpantang : Sawi Bok Choy / Kailan Kuah Sos Tiram



Waktu berpantang ni pilihan sayuran yang boleh dimakan tak banyak. Kebanyakan hari saya makan sawi dan kailan. Mujur kedua sayuran ini banyak jenisnya. Kalau sawi bok choy dan kailan, saya suka dimasak cara begini. Bahannya tak banyak dan mudah dimasak. Sesuai sangatlah untuk saya yang masak dan makan sendiri. Sawi adalah sayur pilihan masyarakat India bagi wanita yang baru bersalin kerana dipercayai dapat membuang angin menurut Majalah Pa & Ma. Saya juga ada terbaca tentang perkara ini dalam beberapa terbitan lain tapi lupa dimana. Dibawah adalah cara saya masak sayuran ini.

Bahan-bahan:
Sawi bok choy / kailan / baby kailan secukupnya
Seulas bawang putih dititil dan dihiris
Lada sulah
Garam
Air
Minyak untuk menumis - gunakan minyak bijan jika mahu lebih berperisa.
Sesudu teh tepung jagung dibancuh dengan sedikit air - tak letak pun tak apa
Sos tiram

Cara memasak:
Panaskan minyak dan tumis bawang putih sehingha kekuningan. Masukkan air dan biarkan ia merenih seketika. Jika menggunakan minyak bijan, tumiskan bawang sekejap sahaja dan masukkan air segera untuk mengelakkan minyak bijan hangit dan berubah rasa. Masukkan sayuran dan perasakan dengan garam, lada sulah dan sos tiram. Masukkan bancuhan tepung jagung dan kacau. Biarkan kuah merenih seketika dan hidangkan.
posted from Bloggeroid

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...