adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Rabu, 19 Jun 2013

Resepi Berpantang : Teh Halia



Saya bersalin anak pertama secara pembedahan. Alhamdulillah dapat bersalin secara normal untuk anak kedua dan ketiga. Waktu berpantanga anak pertama dulu, badan saya banyak angin. Bergelodak perut dengan angin. Anak juga kerap meragam kerana kembung. Mak saya buatkan teh halia untuk redakan angin dalam badan. Badan kurang berangin pula waktu berpantang anak-anak seterusnya. Anak juga kurang meragam waktu malam. Minggu lepas teringin pula nak minum teh halia.

Saya rebus seinci halia dengan 3 cawan air dan renih sehingga air hampir kering separuh. Saya maniskan dengan sedikit gula melaka cukup sekadar manis buah. Enak diminum suam. Selain mampu mengurangkan angin, halia juga dikatakan dapat memperbaiki sistem penghadaman dan meningkatkan kualiti dan kuantiti susu ibu. Tidak hairanlah halia banyak digunakan sebahagian bahan masakan utama dalam menu ibu berpantang.
posted from Bloggeroid

2 ulasan:

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...