adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Isnin, 10 Jun 2013

Resepi Berpantang : Ikan Bawal Rebus Masam Manis



Ikan bawal lagi hari ni. Suami saya belikan 2 ekor ikan bawal. Saya makan setengah ekor setiap kali makan. Suami saya tak makan ikan bawal. Jadi hari ni masak bawal lagilah jawabnya. Hari ini saya masak Ikan Bawal Rebus Masam Manis. Saya ubahsuai resepi ikan bawal yang saya dapat dalam majalah "Berpantang Secara Alami". Saya ubahsuai ikut bahan yang saya ada di dapur yang saya agak boleh gantikan bahan yang dinyatakan dalam resepi asal. Saya gunakan tomato untuk gantikan jus limau nipis dan kismis untuk gantikan kurma merah. Saya kira ikan bawal enak digantikan dengan ikan merah, ikan siakap atau ikan kerapu.

Bahan-bahan:
Ikan bawal dikelar sedikit
1 cm halia dihiris
3 ulas bawang putih dihiris
2 ulas bawang kecil dihiris
Sebiji tomato dipotong kepingan
Sesudu besar sos ikan
Sekotak kecil kismis
Segenggam hirisan daun ketumbar
Air
Minyak untuk menumis

Cara memasak:
Panaskan minyak dan tumis bawang putih, bawang kecil dan halia sehingga naik bau dan kekuningan. Masukkan sedikit air sekadar cukup untuk tenggelamkan 3/4 ikan. Masukkan sos ikan, tomato, daun ketumbar dan kismis. Biarkan mendidih. Setelah mendidih, masukkan ikan dan perlahankan api. Tutup periuk dan biarkan merenih sehingga ikan masak. Sesekali siramkan kuah ke atas ikan. Hidangkan. Selamat mencuba!

Masakan ikan cara begini betul-betul menaikkan selera. Sedap sungguh!
posted from Bloggeroid

4 ulasan:

  1. Nie sedap nie..mcm resepi diluar pantang jer..heheh

    BalasPadam
    Balasan
    1. itulah..rasa dia macam ikan stim kedai siam

      Padam
  2. kebetulan semalam saya pun masak bawal tapi kukus jer

    BalasPadam
    Balasan
    1. mcm2 boleh masak bwl ni.. kukus pun sedap kalau kena gayanya

      Padam

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...