adsense

Pengikut

leaderboard nuffnang

Selasa, 4 Jun 2013

Misi Membaikpulih Tanaman Berpasu

Hari ini merupakan hari kedua Ameer dan Ahmad ke taska. Setelah 3 minggu berpantang, barulah dapat rehat sepuasnya bermula semalam. Sepatutnya 2 minggu pertama selepas kelahiran, ibu patut lebih banyak berehat untuk memulihkan badan dan luka bersalin. Tapi, atas sebab tak dapat dielakkan, ibu kenalah 3 orang anak jantan ibu walaupun baru bersalin. Saya tak kisah sebab rasanya badan rasa sihat. Cuma kadang-kadang rasa macam naik darah juga melihat anak-anak buat perkara tak kena dihati. Kalau setakat menyepahkan rumah, saya tak kisah. Tapi kalau dah memanjat, berlari-lari di dapur dan main suis elektrik memanglah naik darah ibu. Bahaya nak oi!

Pagi tadi masa keluar ke proch nak melambai anak-anak, sakit mata dan hati tengok rumpai bermaharajalela dalam pasu tanaman hiasan saya. Daun-daun pokok pun dah kuning dan tak bermaya. Walauphn tiap hari suami siram, tapi belum cukup untuk buat tanaman cantik. Saya mulalah mencabut rumpai, dari satu pasu sampailah hampir habis. Lepas tu sempat lagi mencantas sikit pokok yang dah carca marba bentuknya. Memang pokok-pokok ini perlu dibaja.

Saya sebenarnya baru 25 hari berpantang. Jadi, tak bolehlah melebih-lebih berkebun. Saya akan buat sikit-sikit dengan memperuntukkan 10 minit setiap hari untuk betulkan kebun. Kesihatan kena dijaga, keluar pagi-pagi dapatlah hirup udara pagi yang segar. Cahaya matahari pagi pun bagus untuk kesihatan.

Ini ada beberapa keping gambar tanaman hiasasan saya yang tak seberapa supaya saya boleh pantau perkembangan misi membaikpulih saya. Dari tempoh sebelum bersalin sehingga hari ini, rasanya sudah lebih 6 minggu tanaman ini tidak dijaga. Ini sajalah yang ada. Tidak boleh ditambah kerana kami akan berpindah dalam tempoh kurang dari 2 tahun. Tapi itupun kalau boleh ditahan nafsu membeli atau menanam pokok baru. Hehehe






posted from Bloggeroid

2 ulasan:

  1. Dengar citer awak kena berpantang sambil jaga anak2 jantan, sy dpt imagine condition sy pun same lah jgk nanti..hehe..asyik kena pantaulah yg siabang nie..jgn kuar pg sgt umah.. takut sejuk kan tak elok lak kan..mungkin dlm kul 11 gitu eloklah utk jgk kebun..take care..

    BalasPadam
    Balasan
    1. itulah..pening kepala nak jaga yang masing2 ada perangai sendiri..selalu sy keluar pkl 8 lebih...x sejuk sgt x panas sgt... pukul 11 da agak terik

      Padam

ads

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...